Český skladatel židovského původu, bratr populárního filmového herce (Hugo). Studoval na reálce v Brně, klavíru se učil u A. Holubové, teorii u J. Kunce na hudební škole Besedy brněnské (od 1913). Po 1.světové válce byl přijat na Brněnskou konzervatoř (1919-21), kde studoval u J. Kunce (skladba), V. Petrželky (kontrapunkt), krátce byl žákem L. Janáčka na brněnské odbočce mistrovské školy pražské konzervatoře (1921-22). Živil se jako korepetitor divadel v Brně a v Saarbrückenu, jako učitelhudby v Brně, vypomáhal otci v obchodě s obuví. Byl jednatelem Klubu moravských skladatelů (1927-28) a hudebním referentem Národních novin a Národních listů. Za okupace Československa nacisty se snažil uniknout rasovému pronásledování, byl však zatčen gestapem (2.12.1941) a odvlečen nejprve do koncentračního tábora Terezín, zahynul v Osvětimi.
Pave Haas se skladatelsky vyvíjel nejprve pod vlivem L. Janáčka, posléze se orientoval více na francouzskou modernu. Záhy si vytvořil široký výrazový rejstřík, přičemž využíval hebrejské psalmodie a staročeského chorálu, jazzově tanečních prvků a nových zvukových výbojů umělecké avantgardy dvacátých let, byl ovlivněn především hudbou I. Stravinského a A. Honeggera.
Šarlatán - tragikomická opera se středověkým námětem
Předehra pro rozhlas op.11 pro malý orchestr, mužské pěvecké kvarteto a recitaci
3 smyčcové kvartety (nejznámější je 2.smyčcový kvartet op.7 \"Z opičích hor\", 1925, s jazzbandem ad lib. Dechový kvintet op.10 (1929)
Suita pro hoboj a klavír op.17 (1939) s citací svatováclavského chorálu a písně Ktož jsú Boží bojovníci
Suita pro klavír op. 13 (1935)
Studie pro smyčcový orchestr
Čtyři písně na slova čínské poezie pro bas a klavír.
hudby k činohrám a k filmům
Lubomír Peduzzi: Pavel Haas, Brno 1969. - Milan Kuna: Hudba na hranici života, Praha 1990.
Aktuálně vybrané období: Středověk (ca 850 – 1440)