english
česky

Detail autora a skladby

Pavel Haas

Narozen: 21.6.1899 Brno
Zemřel: 17.11.1944 Osvětim


Ukázky Životopis Dílo Literatura
 

Životopis

Český skladatel židovského původu, bratr populárního filmového herce (Hugo). Studoval na reálce v Brně, klavíru se učil u A. Holubové, teorii u J. Kunce na hudební škole Besedy brněnské (od 1913). Po 1.světové válce byl přijat na Brněnskou konzervatoř (1919-21), kde studoval u J. Kunce (skladba), V. Petrželky (kontrapunkt), krátce byl žákem L. Janáčka na brněnské odbočce mistrovské školy pražské konzervatoře (1921-22). Živil se jako korepetitor divadel v Brně a v Saarbrückenu, jako učitelhudby v Brně, vypomáhal otci v obchodě s obuví. Byl jednatelem Klubu moravských skladatelů (1927-28) a hudebním referentem Národních novin a Národních listů. Za okupace Československa nacisty se snažil uniknout rasovému pronásledování, byl však zatčen gestapem (2.12.1941) a odvlečen nejprve do koncentračního tábora Terezín, zahynul v Osvětimi. 

 

Dílo

Pave Haas se skladatelsky vyvíjel nejprve pod vlivem L. Janáčka, posléze se orientoval více na francouzskou modernu. Záhy si vytvořil široký výrazový rejstřík, přičemž využíval hebrejské psalmodie a staročeského chorálu, jazzově tanečních prvků a nových zvukových výbojů umělecké avantgardy dvacátých let, byl ovlivněn především hudbou I. Stravinského a A. Honeggera. 

Šarlatán - tragikomická opera se středověkým námětem 

Předehra pro rozhlas op.11 pro malý orchestr, mužské pěvecké kvarteto a recitaci 

3 smyčcové kvartety (nejznámější je 2.smyčcový kvartet op.7 \"Z opičích hor\", 1925, s jazzbandem ad lib. Dechový kvintet op.10 (1929)

Suita pro hoboj a klavír op.17 (1939) s citací svatováclavského chorálu a písně Ktož jsú Boží bojovníci 

Suita pro klavír op. 13 (1935)

Studie pro smyčcový orchestr 

Čtyři písně na slova čínské poezie pro bas a klavír.

hudby k činohrám a k filmům 

 

 

Literatura

Lubomír Peduzzi: Pavel Haas, Brno 1969. - Milan Kuna: Hudba na hranici života, Praha 1990.

 

Ukázky


Suita pro hoboj a klavír, op. 17, III. Moderato
Info Info
Přehrát Audio

Bonton Music a.s. © © 1997 (P)Bonton Music a.s. 71 0524-2131

1900: Rusalka, op. 114, 3. dějství – „Necitelná vodní moci“ 1904: Její pastorkyňa, 3. jednání, 10. výstup „Ještě jsem tu já“ 1907:  Pohádka léta. Hudební báseň, op. 29, 4. V moci přeludů 1907: O matince, op. 28, 1. Když byla matinka ještě děvčátkem 1910: Pan. Báseň v tónech o pěti větách, op. 43, II. Hory 1918: Taras Bulba. Rapsódie pro orchestr, 2. Smrt Ostapova 1919: Zápisník zmizelého pro tenor, alt, tři ženské hlasy a klavír, XVII, XVIII 1926:  5 Études de Jazz, č. 5 “Kitten on the Keys“ 1928: Smyčcový kvartet č. 2 „Listy důvěrné“, 3. Moderato 1928: Křížová cesta. Variace pro velký orchestr, op. 24, VIII. Moderato assai, IX. Allegro 1929: Start. Symfonické allegro pro velký orchestr 1929: Matka. Čtvrttónová opera o 10 obrazech, op. 35, I. „Potěš ťa Pánbů, súsede 1938: Dvojkoncert pro dva smyčcové orchestry a tympány, 1. Poco allegro  1939: Suita pro hoboj a klavír, op. 17, III. Moderato 1939: České madrigaly. Osm madrigalů pro smíš. hlasy, H. 278  – 6. „Chceme my se chceme, ale potajemně“ 1944: Sonáta pro housle a klavír č. 3, 4. Lento. Moderato. Allegro 1880: Leoš Janáček: Zápisník zmizelého 1880: Leoš Janáček 1906: Josef Suk 1870–1949: Vítězslav Novák 1879–1935: Otakar Ostrčil 1933: Bohuslav Martinů 1893–1973: Alois Hába 1900: 1. pol. 20. stol. I 1905: 1. pol. 20. stol. II 1910: 1. pol. 20. stol. III 1915: 1. pol. 20. stol. IV 1920: 1. pol. 20. stol. V 1925: 1. pol. 20. stol. VI 1930: 1. pol. 20. stol. VII 1935: 1. pol. 20. stol. VIII 1940: 1. pol. 20. stol. IX 1944: 1. pol. 20. stol. X
1900
1900
1910
1920
1930
1940
1945

  Aktuálně vybrané období: 1. polovina 20. století (ca 1900-1945)   

Středověk
Renesance
Baroko
Klasicismus
1. polovina 19. století
Období po roce 1860
1. polovina 20. století
Období 1945–1989